Monday 31 December 2012

Ikan Emas sensitif


Ikan emas ni nampak memang cantik, nak jaganya perlukan pengetahuan jugak. 
Lau tak, memang jai macam kita la.

Sebelum ni kita tak pernah bela ikan emas, memang teringin tapi tak berkesempatan lagi.
Hari tu nak dijadikan cerita, kita g kedai pet just nak beli makanan arnab. Sambil tunggu tu kita jalan2 
"round Tapak". ngeeeee...
Masa tu terpandang ikan ni, nterus beli...
Harga dia RM8 seekor.


Haaa awalnya, kita tak biasa balik2 terus letak dlm aquarium besar.

Masa tu dah terfikir, selamatkah ikan2 aku ni. Dalam 8 ekor jugak la aku bedal.
Biasa la kalau banyak lagi nampak cantik kan, duk terkedek2 dalam air heheh.
Tapi sayang, ku sangka panas hingga ke petang ,rupanya hujan ditengahhari.
Malang tak berbau, sehingga aku terpaksa alihkan letak dlm balang ni.


Aku bangun pagi, turun je tingkat bawah aku nampak "something" terapung2.
Perrrghhh! masa tu sentap weh. 
Nak nangis pun ada. Lap lap mata.
3 ekor ikan ku mati, Memang aku syak kes khianat. 

!@#$@!$%# Ikan besar yg gigit ekor sampai jadi camtu. Teruk kan?


So tinggallah 4 ekor. Sayang seribu kali sayang.

Okey ni nak bagi tips : Kalau nak pelihara dalam balang camni boleh.
Tapi make sure permukaan untuk udara masuk luas.
Biar cukup oksigen.

Sebab ikan emas ni memang dari jenis ikan kap yg sensitif.
Kalau setakat bela seekor boleh la nk letak dlm balang ni.

Tapi kalau 4 terpaksa transfer letak dlm aquarium yang ad oksigen.
Ni letak untuk sementara je.
Masa ni kita letak ubat luka kat badan ikan.
Kononya Icu punya tempat la ni... ngeh3


No comments:

Post a Comment