Wednesday 4 January 2017

Glory 2017

Alhamdulillah, hari ni kita dah berada di tahun baru masihi 4 Januari 2017. Masih belum terlambat untuk saya ucapkan selamat tahun baru jihad ekonomi. Banyak kenangan, suka duka, sejarah yang telah kita cipta dan lalui.

Tahun 2017 kita dah dapat kejutan yang merencat ekonomi keluarga. Apakah? Ianya mestilah kes kenaikan harga minyak mentah kan. Urut dada, kita sebagai rakyat yang maharein yang taraf ni tidak mampu melawan kecuali kita ubah ekonomi keluarga kita sendiri. Tak guna nak persoalkan sebab bukan ada orang layan, bukan ada perubahan. Jadi, sampai bila kita nak alami penderitaan penindasan ekonomi ni kalau kita sendiri tidak berusaha. Makan pakai kita bukan ada orang peduli, bukan ada yang simpati. Nak tak nak, itu masalah kita. Jika kita ingin berbelanja besar kita kena usaha cari jalan sendiri. Kalau kita rasa nak lebih lakukan lebih. Sebab sudah tiada makna untuk menyalahkan sesiapa, kalau kita salahkan pun ia langsung tak mengubah apa-apa. Malah menambahkan kemarahan yang sedia ada. Sedih kan? Tapi itulah realiti hari ini. Tak perlu bimbang, sebab segala rezeki Allah yang tentukan, kerja kita hanya usaha.

Bercakap pasal usaha, usaha apa yang kita nak buat? Adakah usaha berjimat? Boleh kalau kita pilih untuk berjimat tapi berbaloikah? Adilkan hidup ini kita lalui tanpa buat perkara yang kita suka. Tanpa beli barang idaman kita. Sampai sekat selera untuk jamu keinginan untuk merasao nikmat makanan yang lazat dan berkhasiat.

Kalau anda tanya soalan tu kepada saya, saya lebih rela mulakan sesuatu dengan usaha untuk saya dapat duit. Mungkin ada yang tak suka cara saya. Itu terpulang kepada hak masing-masing. Ada isteri lebih rela turun pukul 7 pagi pergi kerja balik petang dan uruskan anak-anak dan rumahtangga. Ada isteri yang lebih bahagia anak- anak mereka diasuh dan ditinggalkan kepada pengasuh, ada isteri yang nak tak nak terpaksa keluar kerja untuk sama-sama tampung ekonomi keluarga. Ianya terpulang kepada kehendak dan keadaan.

Tapi bagi saya, saya lebih suka uruskan sendiri keperluan anak. Jika itu pilihan saya semestinya saya kena terima yang saya bukanlah bekerja dengan majikan dengan masa yang telah ditetapkan. Saya lebih suka bekerja tanpa terikat dengan mana-mana arahan. Masa saya hak saya. Maka, berniaga adalah kerja yang saya boleh lakukan. Berniaga itu mudah dan akan mendatangkan rezeki yang lebih lumayan jika kita disiplin dan komited melaksanakannya. Alhamdulillah tahun baru semangat baru dan semoga plan untuk tahun ini berjaya saya capai. Eh berniaga ada plan jugak ke?

Ohh semestinya. Kita berniaga secara serius sehatusnya ad plan yang kita dah rancang. Ingat, rancang dan buat. Insyaallah kita jumpa di penulisan yang seterusnya. Berhenti disini dahulu dengan kata laluan, berniaga is awesome. Bye!

No comments:

Post a Comment